Med solid lokalkunnskap, god innsikt i markedet og erfarne eiendomsmeglere, er Frem Eiendomsmegling en smart partner når du skal selge bolig. Her ser du hvorfor vi får best pris for akkurat din bolig.
Kjøp eller salg av bolig er en viktig hendelse med stor økonomisk betydning, og noe de fleste av oss kun gjør et par ganger i løpet av livet. For oss i Frem Eiendomsmegling er dette noe vi gjør hver dag. Vi har sterk lokal kjennskap og med høy kompetanse på kjøp og salg av bolig kan vi sikre deg en trygg og smidig prosess. Her er våre fem steg for en best mulig reise for deg som skal selge bolig.
Her setter vi sammen en plan for hvordan salgsprosessen skal foregå. Vi legger opp en tidslinje som viser når de ulike salgsaktivitetene skal og bør settes i gang, og avtaler dato for fotografering, taksering av boligen, hvilke type markedsføring vi skal bruke og når visningen skal foregå. Vi hjelper til med alt rundt budrunden, salg og oppgjør, og kan være behjelpelig med å bestille takstmann, fotograf og stylist dersom det er ønskelig.
LES OGSÅ: Derfor bør du velge en lokal eiendomsmegler
For at salgsprosessen skal gå så smidig som mulig, bør du som selger sørge for at alt av dokumenter som gjelder boligen eller eiendommen er tilgjengelig. Det være seg tegninger, tidligere takster, salgsoppgaver, og dokumentasjon på at utbedringer er gjort av fagfolk.
Det er viktig å få tatt gode bilder av boligen. Før disse tas er det en god del jobb som må gjøres. Først må du rydde alle rom, inkludert vaskerom og boder. Husk at når du tror du er ferdig med å rydde, så er du nok bare halvveis. Alt av fjernkontroller, ledninger, magneter og tegninger på kjøleskapsdøren, klær og sko i gang må bort. Fjern mest mulig av personlige ting i boligen, som bilder og lignende.
Re opp senger og legg på sengeteppe. På badet skal alle ulike håndklær bort. Hold deg til én farge eller samme palett. Dersom du ikke har det mest utviklede styling-genet, er det mulig å få profesjonelt hjelp til boligstyling. Det kan fort lønne seg dersom du skal selge en bolig som vi i Frem tenker at flest mulig må se. Dette kan gi flere interessenter og økt pris.
Når din bolig eller eiendom skal ut på markedet, er det viktig at den blir synlig for riktig målgruppe. I tillegg til å bruke Finn.no, bruker vi også en løsning som heter Finn Frem. Denne pakken sørger for å vise din boligannonse til de som faktisk er interessert, når de er i modus og på den plattformen hvor de beveger seg. Dette såkalte blink-produktet viser frem boligen din på Norges største nettsteder som VG, Aftenposten, Facebook og i lokalaviser.
Før du åpner dørene til visning er det visse forberedelser som må være unnagjort. Alle rom skal være grundig ryddet, rengjort og luftet. Husk å feste eventuelle løse håndtak og lister. Bær ut alt av søppel, tomflasker og papir. Bytt lyspærer som ikke virker. Fjern alt av personlige ting som såpe, tannbørste, skittentøyskurv og stellebord fra badet. Rydd også uteareal, garasje og veranda. Fjern sykler, leker, stiger og annet rot rundt huset.
Når det er duket for selve visningen er det vi i Frem Eiendomsmegling som holder oversikt på hvem som kommer. Vi sørger også for å svare på eventuelle spørsmål, forsikre oss om at de har finansieringen i orden, og om vi kan hjelpe til med en verdivurdering av eksisterende bolig. På denne måten sørger vi for at flest mulige interessenter kan være med i en budrunde.
Etter visningen tar vi kontakt med alle interessenter for å høre om de vil starte, eller være med på en budrunde. Deretter vil alle interessenter få skriftlig melding om alle bud, og vi sørger for også å følge opp alle per telefon, for å avklare eventuell usikkerheter rundt eiendommen, budrunden eller andre ting.
Dette skjer oftere enn de fleste tror. Og er absolutt ingen krise. I områdene utenfor storbyene er det vanlig med en noe lengre omsetningstid. Dersom det skulle skje med din bolig vil vi som meglere kontakte alle interessenter på nytt, både de som var på visning og de som ikke kom. Vi vil også invitere til privatvisninger til de som ikke kunne komme på fellesvisningen. Deretter legger vi boligen ut med ny visningstid. Skulle boligen ikke bli solgt etter flere visninger, vil vi vurdere om vi bør endre på pris, bilder og eventuelt type markedsføring.
Ved overtagelse får partene bekreftet at kjøpesummen er mottatt på vår klientkonto, slik at nøklene til boligen kan overleveres. Etter at både kjøper og selger har fylt ut og signert en elektronisk protokoll, sendes nødvendige tinglysingsdokumenter, som skjøte og pantedokumenter til Statens Kartverk for innføring i grunnboka.
Når dokumentene er bekreftet tinglyst, sendes oppgjøret - som gjerne utgjør salgssum minus lån som er tinglyst på eiendommen - til selger. Vi sjekker også at det ikke er noen skyldige eiendomsgebyrer eller andre utgifter til for eksempel kommunen eller forretningsfører, og avregner eventuelt disse utgiftene mellom partene.
Dersom du velger oss i Frem Eiendomsmegling skal vi sørge for at ditt boligsalg blir gjennomført på en smidig og profesjonell måte, fra første møte med megler, visning og budrunde, til selve overtakelsen for den nye eieren. Og at du som selger får best mulig pris for din bolig, selvfølgelig.