Beliggenhet/Bygninger
Innhold
Kontordel
1.etasje: kjøkken m/spiseplass, gang, toalettrom, teknisk rom, trapperom, garderobe med dusj, verksted, kontor i verkstedet.
2.etasje: trapperom, 2 kontor, 2 toalettrom, garderobe og dusj.
Kontordelen er på ca 110 kvm
Bussgarasje/verkstedhall
11 porter, egen vaskesone og egen sone for reperasjon av busser. Takhøyde ca 5 m, portene er ca 4 m høye.
Garasjen/lageret er på ca 720 kvm.
Standard
Normal standard utifra byggeår. Kontordelen har en god standard, porter i verksted/lager/garasjer må oppgraderes. Det bør også legges nytt takbelegg på tak.
Kontordelen ble pusset opp i 2020. Kjøkken med hvitevarer, kontorene har belegg og vegger er malte.
Varmluftsaggregat fra byggeår, type Datherm.
Varmtvannsbereder på 200l fra 2011.
Se forøvrig takstrapport som følger salgsoppgaven.
Oppvarming
Det er installert oljefyr tilpasset biobrensel. 4 tanker av 1000 liter. Strøm i kontordelen, her er det også balansert ventilasjon.
Beliggenhet
Eiendommen har en fin beliggenhet på Klokkarstua i Hurum (nåværende Asker kommune). Strategisk beliggende ved rundkjøringen på Klokkarstua sikres effektiv logistikk mot både øst og vest, mot nord og sørover mot spissen av Hurumlandet. Bygget har meget god eksponering mot hovedveien, RV281.
Klokkarstua er et lite tettsted på Hurumhalvøyas vestside. Her får du fantastiske turmuligheter, da både Hurummarka og kyststien er lett tilgjengelige. Flere badeplasser ved Drammensfjorden. Flere tur- og idrettstilbud gjennom Huringen idrettslag og stadion. Noen minutters kjøring til stor Kiwi-butikk, Steinerskolen og Folkestad barneskole. Ungdomsskole på Sætre eller Tofte som er de nærmeste tettstedene i tillegg til Svelvik som man kan ta ferge over til. Bussforbindelse til Oslo og Drammen.
Type, eierform og byggeår
Næringsbygg Selveier, oppført i 1989, modernisert i 2020
Arealer
Bruksareal: 764 kvm, Bruttoareal: 830 kvm
1.Etasje: 714 kvm BRA
2.Etasje: 50 kvm BRA
Arealet er kun oppmålt av takstmann og ikke kontrollert av megler. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Bebyggelse/byggemåte
Det er byggegrunn av løsmasser. Dreneringen r fra 1989. Bygningen har betonggrunnmur. Taktekkingen er av pvc-duk. Vegger av stål, bindingsverk og mur. Fasade/kledning har lakkerte stålplater og malt murpuss. Takkonstruksjonen har stålkonstruksjon/kompakttak. Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass og noen aluminiumsvinduer med 2-lags glass.
Terrasse oppført i trekonstruksjon med adkomst fra kjøkken på ca 29 kvm. Rekkverk med liggende bord.
Tilstandsrapport/tilstandsgrad
Utført av: Rune Stærkeby - Stærkeby Takst AS
Takstdato: 12.11.24
Interessenter bes lese tilstandsrapport nøye og hensynta dette i et bud. Det er en del bygningsdeler som har fått tilstandsgrad 2 (TG). Det er viktig å lese hele rapporten for å få utdypende og utfyllende informasjon om tilstanden.
Mulighet for utleie
Eiendommen er fullt utleid og leieinntekter, etter regulering for 2025, utgjør kr. 779.884,- (+ mva).
Leieavtalen løper frem til 30.6.28. Leietaker er Vy Buss AS. Det er 100% regulering av leie i forhold til konsumprisindeks. Opsjon for leietaker å kunne forlenge leieperiode for inntil 3 år på nye markedsmessige vilkår.
Det er stilt garanti på vegne av leietaker på kr. 330.000,-.
Leiekontrakt kan følger salgsoppgaven.
Leietaker har meldt inn at gårdsplass med asfalt bør utbedres. Leietaker har videre informert om at dagens porter er funksjonelle, men av eldre dato med mye trekk av kald luft. Leietaker ønsker derfor at både porter og gårdsplass/asfalt oppgraderes. Eiendommen selges AS IS / slik den fremstår på visning, og kjøper overtar alt ansvar knyttet til eiendommens beskaffenhet, se ytterligere informasjon om dette i salgsoppgaven under punkt om "Viktig informasjon". Eiendommens beskaffenhet er hensyntatt ved fastsettelsen av kjøpesum.
Tomt
Tomt
Tomten er benyttet til bebyggelse og opparbeidede/asfalterte uteplasser med gode parkeringsmuligheter. Se kartutsnitt som følger salgsoppgaven for å se tomtegrenser. Leietaker har signalisert at de ønsker asfalt reparert (huller), dette overlates til kjøper å utføre.
Leietaker har også leid deler av nabotomt for parkering.
Areal og eierform
Areal: 4 169 kvm, Eierform: Eiet tomt
Adkomst
Fra Oslo følg E 18 og ta av til Asker, kjør videre mot Heggedal og deretter følg skilting E 134 Holmsbu/Klokkarstua.
Fra Drammen følg E 134 mot Holmsbu/Klokkarstua.
Parkering
Parkeringsareal utenfor bygget. Meget godt med parkering da nesten hele tomten er asfaltert.
Konsesjon / Odel
Denner eiendommen er ikke konsesjonspliktig, men det kreves signert egenerklæring om konsesjonsfrihet.
Offentlige forhold
Vei/Vann/Avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger. Tilknytning vann Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger.
Utvendige avløpsrør er av plast og er fra 1989. Det er offentlig avløp via private stikkledninger. Utvendige vannledninger er av plast (PEL) og er fra 1989.
Kommunale avgifter
Kr. 31 500 pr. år
Vann, kloakk og renovasjon
Dette betales av leietaker gjennom fakturerte fellesutgifter.
Andre løpende avgifter
Leietaker betaler det meste av utgifter ved eiendommen, dette gjelder strøm, kommunale avgifter, vakstmestertjeneste, brannvern, varme og ventilasjonsanlegg m.v. Utlegg på felleskostnader i 2023 var kr 111 000,-, disse ble viderefakturert leietaker.
Utleier betaler bl.a. for forsikring og noen årlige kontroller.
Regulering
Eiendommen er uegulert, men avsatt til næingsområde i kommuneplanen. Det er også mindre arealer som er avsatt til høyspentanlegg og vei. Se vedlegg som følger salgsoppgaven.
Brukstillatelse / Ferdigattest
Det foreligger ferdigattest, denne er vedlagt salgsoppgaven.
Heftelser / Rettigheter
Følgende heftelser er tinglyst og vil påhvile eiendommens grunnboksblad videre:
Erklæring/avtale tinglyst 03.10.1986
Rettighetshaver: Hurum kommune
Div. ledninger
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Dokumentene er vedlagt salgsopppgaven sammen med grunnboksutskrift. Øvrige servitutter besørger selger slettet.
Annen nyttig informasjon
Dieseltank på 30000 liter, denne ble etablert i 2020.
Selger kjenner ikke til at det er forurensning i grunnen på Eiendommen og kjøper overtar dette ansvar videre, jfr kjøpekontraktens pkt. 7.3. Eiendommen har en nedgravd operativ dieseltank/dieselpumpe i grunnen som benyttes av leietaker, VY Buss AS, se også leieavtalen pkt. 26.3 i Vedlegg 3.
Dette er de serviceavtalene selger har på eiendommen:
o Energima vedr. ventilasjon
o Jarotech AS vedr. oljefyr/fyringsanlegg
o Niras Norge AS vedr. oljeutskiller
o Viken lås og beslag vedr. adgangskontroll og Salto KS på systemet
o Firesafe AS vedr. manuelt slukkeutstyr
o Atemo vedr. bussvaskemaskin
o SGI Compliance vedr. legionella
o Bravida vedr. elkontroll, service, nød og ledelys
Det forutsettes for handelen at man bruker kjøpekontrakt som er vedlagt salgsoppgaven og at reklamasjonstiden settes til 1-ett år etter overtagelse, dette avviker fra avhendingsloven.
Kjøper skal i sin helhet overta Selgers justeringsforpliktelser på eiendommen ved overtagelse. Vedlagt i salgsoppgaven ligger utkast til justeringsavtale som bilag 5 til kjøpekontrakten.
Økonomiske forhold
Totale kostnader
9 000 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
260,- (Pantattest kjøper)
545,- (Tingl.gebyr pantedokument)
545,- (Tingl.gebyr skjøte)
265 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
266 350,- (Omkostninger totalt)
--------------------------------------------------------
9 266 350,- (Totalpris inkl. omkostninger)
NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
Formuesverdi
Finnes ikke.
Overtagelse
Avklares i forbindelse med budgivning.
Energimerking
Attester følger salgsoppgaven. Det er gitt Lysegrønn G og rød F.
Annet
Forsikring
Eiendommen er forsikret i dag av selger, og kjøper må tegne egne forsikringer pr. overtagelsesdato.
Viktig informasjon
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og vedlegg i salgsoppgaven. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. Et bygg som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Reklamasjonstid settes til 1- ett år etter overtagelse.
Gjennomføring av oppgjør/transaksjoner
Kjøpesum inkl. omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto før overtagelse. Innbetalingene skal skje fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes at skjøtet skal tinglyses på ny eier og at megler får oversendt pantedokumenter som skal tinglyses snarest mulig etter kontraktsunderskrift.
Etter hvitvaskingsloven er megler forpliktet til å gjennomføre identitetskontroll av partene i en eiendomshandel. Dersom partene ikke oppfyller lovens krav til legitimasjon eller megler har mistanke om en mistenkelig transaksjon, kan megler stanse gjennomføring av transaksjonen. Megler er pliktig til evt. å sende melding til Økokrim uten orientering til partene.
Salgsoppgave
Ansvarlig megler:
Fred-Ivar Myrseth
Mob: 91 78 52 72
E-post: fred-ivar@fremeiendomsmegling.no
Frem Eiendomsmegling AS (Org.nr: 979915772)
Besøksadresse Spikkestadveien 92 B, 3441 Røyken
Tlf: 31 29 74 00
Innholdet i salgsoppgaven er godkjent av selger.