Vann og kloakk ligger inn på tomten med et stikk, alle utgifter for etablering av ledningsnett er betalt.
Tilkoblingsavgifter til Asker kommune betales av kjøper, etter gjeldene satser når byggingen
ingangsettes.
Kommunen har i rammetillatelsen satt følgende vilkår om veien:
1.Vei skal være opparbeidet ihht. Kommunens til enhver tid gjeldende veg- og gatenorm, jf.
kommunedelplan for Båtstø § 32.2. Dette vilkåret ble satt i rammetillatelsen etter at ansvarlig søker fikk
mangelsbrev fra kommunen der blant annet forholdet til veien ble påpekt. Som respons på dette
mangelbrevet prosjekterte ansvarlig søker kjørebanen, med konkrete føringer for tilpasninger og utvidelse
av denne uten å komme i konflikt med andre eiendommer. Prosjekteringen kan ses på følgende
sak/referanse i kommunens innsynsportal: sak: 20/6867. Det vises også til kart datert rev. 11.07.22 som
viser prosjekteringen.
Søknaden ble godkjent med ovennevnte vilkår etter at ansvarlig søker hadde gitt denne redegjørelsen og
prosjekteringen. Ansvarlig søker har forstått dette slik at det er prosjekteringen og redegjørelsen som
ligger til grunn for vilkåret. Ordlyden i kommunens vilkår er imidlertid noe uklar, så vi kan ikke med
sikkerhet uttale oss om hvordan kommunen vil håndheve vilkåret.
Avgift til veilaget for årlig vedlikehold.
Selger har betalt alle kommunale gebyrer for rammetillatelsen. Kjøper må betale gebyrer i byggesaken
videre, gebyr IG, tilkytningsavgifter m.v.
Området er ikke regulert, men avsatt til bolig i kommuneplanen og kommunedelsplan for Båtstø.
Se vedlegg som følger salgsoppgaven.
Dette er kjøper ansvarlig for å fremskaffe
Disse følger eiendommen:
Bestemmelse om veg tinglyst 09.11.1954
Rettighetshaver:Knr:3025 Gnr:247 Bnr:125
Rammetillatelse:
Det foreligger rammetillatelse for ett bygg med 3 selvstendige og uavhengige seksjonerbare enheter i
form av 1 hovedbruksenhet og 2 sekundærleiligheter, totalt 3 bruksenheter. Hovedbruksenheten ligger
hele 1 etg og utgjør ca. 90 kvm, de to øvrige selvstendige sekundærleilighetene ligger i 2/3 etasje som
går over to plan og som er 60 kvm (80 kvm gulv arealer hver). Kjøper overtar den respektive eiendommen
med rammetillatelse og har ansvaret for å ivareta videre prosjektering utover grunnarbeider, før
byggestart. Tegninger fra den respektive ansvarlig søker for rammetillatelse herunder PRO arkitektur,
mottas vederlagsfritt fra selger. Tegningene er således fritatt etter åndsverksloven for dette konkrete
prosjekt og kan benyttes fritt av den respektive kjøper.
Det er fattet vedtak om igangsettingstillatelse (IG) 21.05.2025, for 1. Gravetekniske arbeider 2. Utstikking
av tiltak 3. Utvendig vannforsynings- og avløpsanlegg slik det framgår av vedlagt IG. Disse arbeider er
utført og følger salget. Byggearbeidene må ikke opphører i mer enn 2 år, jf. plan- og bygningsloven § 21-9.
Det er gjort klar for støp i byggegropen med arbeider fram til august 2025, tiltaket kan etter dette ikke ha
"stillstand" på over 2 år. jf. Pbl. § 21-8. Det må derfor igangsettes ytterligere arbeider senest innen august
2027.
Prosjektet ble godkjent med delvis parkering under terreng. Slik det er bekreftet av saksbehandler i
kommunen har ny kommuneplan hevet den respektive BYA for denne tomt fra 20 % i godkjent
rammetillatelse, til 25 % BYA. Det vil si at det i medhold av gjeldende kommuneplan er tilstrekkelig BYA
for at 4 stykk a 18 m2 framtidige garasjer/carport kan bygges på terreng og at det kun er den 5 plassen
som må bygges under terreng, hvis den 5 plassen ønskes å bygges.
Det må i så fall reguleres i framtidige vedtekter mellom de 3 selvstendige bruksenhetene, hvem som får
rett til framtidige garasjer på terreng og hvem som må bygge den 5 garasjen under terreng, men det
naturlige vil være at hver av sekundærboligene får en carport/garasje hver på terreng og at
hovedbruksenheten får to stykk.